|
www.cgdbmw.fora.pl forum miłośników marki BMW / powiat golubsko-dobrzyński
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
NervouS
Dołączył: 07 Mar 2009
Posty: 554
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Golub-Dobrzyń
|
Wysłany: Wto 0:15, 17 Mar 2009 Temat postu: O Modelu E34 |
|
|
BMW E34 - trzecia z kolei generacja BMW serii 5, następca BMW E28.
BMW E34 na rynek trafiło w 1987 roku (a nie jak wiele źródeł podaje - w 1988 roku). Z początku paleta silnikowa była ograniczona do pięciu silników:
M20B25 520i i 525i (napędzane paskiem rozrządu) - odpowiednio 129KM i 170KM
M30B35 530i oraz 535i - 188(197 bez katalizatora)/211(220) KM
M21D24 524td - 115KM
Samochód ten uznawany był za jeden z najbezpieczniejszych w swojej klasie za sprawą zamontowanych poduszek powietrznych dla kierowcy i pasażera, ABS-owi i solidnej konstrukcji. Droga hamowania z prędkości 100 km/h wynosiła 40 metrów, co stanowiło najlepszy wynik wśród samochodów produkcyjnych typu sedan w roku 1990. W maju 1990 roku zastąpiono jednostki M20 (12 zaworowe) na M50 (24 zawory, napędzane łańcuchem rozrządu) modelach 520i (150 KM) i 525i (192 KM). Od jesieni 1992 roku dostępne były silniki V8 (M60B30, 3 litry/160 kW i M60B40, 4 litry/210 kW).
W E34 występują trzy silniki diesla:
524td (M21D24, 2,4 l/115 KM) od 1991 r.,
525tds (M51D25, 2,5 l/143 KM)
525td (M51D25, 2,5 l/115 KM) od 1993 roku.
Wiele z silników E34 zostało nagrodzone w prestiżowym konkursie Engine Of The Year (EOTY).
Ciekawostką było wyprodukowanie wersji 518g - fabrycznie zasilanej instalacją gazową.
Skrzynie były manualne i automatyczne (produkowane przez firmę ZF). Manualne posiadały 5 przełożeń, jedynie wersja 540 (bardzo rzadko spotykana) - 6 biegów. Automaty: 4 biegowe (4HPxx) oraz 5 biegowe (5HPxx)
W 1991r. wprowadzono wersję iX - z napędem na 4 koła. Dostępne były 2 nadwozia sedan i kombi. Do napędu posłużył silnik M50B25 2,5 192KM. Była możliwość wyboru między skrzynią automatyczną i manualną.
W 1991 roku wszystkie E34 otrzymały wewnętrzne chłodzenie powietrzne tylnych tarcz hamulcowych, centralny zamek i wspomaganie kierownicy.
We wrześniu 1991 roku rozpoczęto produkcję wersji nadwoziowej kombi touring z unikalnym wtedy podwójnym szyberdachem. Od 1988 w sprzedaży była także wersja M5.
BMW E34 przeszło dwa faceliftingi. Pierwszy we wrześniu 1992 roku – zmieniono lusterka. Standardowo dla wszystkich modeli wprowadzono poduszkę powietrzną kierowcy, ABS. W silnikach M50 zastosowano system zmiennych faz rozrządu VANOS. Skrzynie automatyczne 4 biegowe, zastąpiono 5 biegowymi. Drugi w połowie 1994 roku - zmieniono przednią atrapę (grill) – na tzw. szeroki. Dodano drugi air-bag standardowo dla wszystkich wersji.
E34 odznacza się wysoką niezawodnością.
BMW E34 było dużym sukcesem rynkowym. Łącznie sprzedano 1.331.056 samochodów. We wszystkich krajach Europy można do dzisiaj zaobserwować jeszcze wiele tych modeli, ponieważ model E34 ma bardzo trwale silniki oraz dlatego, ze jakość wykonania całego samochodu była zawsze bardzo wysoka. W styczniu 1988 podczas wprowadzenia BMW E34 do sprzedaży uważano, ze jest nowoczesne optycznie oraz technicznie. Nawet dzisiaj samochód uważany jest za bardzo komfortowy. Wielu fanów BMW jest zdania, ze BMW E34 to jeden z najlepszych samochodów jakie BMW w ogóle wprowadziło na rynek. Najbardziej poszukiwane są modele po ostatnim facelifcie w maju 1994, a najbardziej poszukiwanymi silnikami są 525tds (143 KM, 260 Nm) oraz 525i (192 KM, 245Nm). Najchętniej w wersji Touring (kombi) produkowanej od września 1991 do listopada 1996.
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|